Gympedia: succeservaring en plezier voor ieder kind

geplaatst op 17 maart 2017

Hoe zorg je ervoor dat iedere gymles uitdagingen biedt aan alle kinderen? Dat ze vol enthousiasme de gymzaal in komen rennen, zelfs van wie je het niet verwacht. Volgens vakleerkracht Remy Kluvers is de digitale lesmethode Gympedia van Sportservice hiervoor het middel. Hij gebruikt het inmiddels vijf jaar.

Wat is Gympedia?
Gympedia is een complete digitale lesmethode voor bewegingsonderwijs, ontwikkeld door èn voor vakleerkrachten in het primair onderwijs. Ieder kind (van groep 1 tot en met 8) kan er op een veilige manier aan deelnemen en de (vak)leerkrachten hebben veel handelingsvrijheid. Bewegen volgens Gympedia geeft motorisch vaardige, fitte en sociaal-emotioneel stabiele kinderen die een leven lang blijven sporten. De methode is te gebruiken via een iPad, zowel on- als offline. Inmiddels werken er in Nederland al meer dan 20.000 leerlingen mee.

Waarom vindt ieder kind een Gympediales leuk? Volgens Remy komt het doordat een leerarrangement zo is ingedeeld dat ieder kind eraan mee kan doen. De moeilijkheidsgraad wordt niet bepaald op basis van leeftijd maar op het kunnen van het kind. Remy: “Ik zet geen leerarrangement klaar voor groep 4 of groep 8, maar je deelt het in op basis van de niveaus basis, plus en extra. De oudste leerling hoeft niet per se in plus te zitten en de jongste niet in basis. Volgens de visie van Gympedia heeft ieder kind het recht om te oefenen op zijn of haar eigen niveau zodat ieder kind succeservaringen en plezier heeft. Ik merk daardoor echt dat de kinderen binnen komen rennen, nieuwsgierig naar wat er allemaal opgesteld staat. Ze willen vaak meteen beginnen. De kinderen leren hun talent te ontdekken. Dat vind ik echt van grote meerwaarde.”

Alles compact op de iPad
Omdat Gympedia een digitale methode is, kent het veel gebruiksgemak. In plaats van een zware map met spellen staat alles nu overzichtelijk op één iPad. “Ik werk veel met scoreborden, zandlopers, timers, etc. Deze staan ook op de iPad. Die heb ik dus altijd bij de hand en hoef ik niet apart mee te nemen.” De leerarrangementen en bijhorende oefeningen zijn gemakkelijk neer te zetten door de illustrerende foto’s en video’s. Ook is een bijkomend voordeel dat één leerarrangement voldoet voor de hele dag. Dat scheelt op- en afbouw waardoor leerlingen effectief meer bewegen.
Daarnaast biedt de methode een jaarplanning die, naar eigen inzicht, met maximaal zes activiteiten kan worden ingevuld en er is een voorbeeld jaarplanning aanwezig. “En video delay gebruik ik veel. Afgelopen week nog bij het onderdeel hoogspringen. Na elke sprong bekeken de kinderen hun eigen sprong terug. Dat is van meerwaarde voor het motorisch leren. Ik help hier natuurlijk bij en geef tips. Tijdens de les merkte ik dat wanneer ik er even niet bij stond de kinderen uit de bovenbouw elkaar feedback gaven. Ze pakten die zelfstandigheid en dat wordt gestimuleerd in een Gympediales.” aldus Remy.

Speelgedrag
Gympedia is gericht op een optimale motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Speelgedrag van Erik Boot is daarom een groot aandachtspunt binnen de lesmethode. Het werkt met vijf verschillende kleuren waardoor oefeningen voor elk kind op verschillende sociaal-emotionele levels uitgevoerd kunnen worden. Sommige oefeningen zijn gericht op het zelfstandig uitvoeren van een oefening (blauw) terwijl bij andere opdrachten de kinderen juist op elkaar moeten wachten (geel) of moeten samenspelen (groen). Remy maakt veel gebruik van de methode van Erik Boot: “Er zit veel verschil tussen de leerlingen en klassen. Zo maak ik bij een klas waar af en toe conflicten zijn meer gebruik van blauw en probeer ik langzaamaan toe te werken naar de moeilijkste kleur rood waarin de kinderen een wedstrijd tegen elkaar spelen. En lopen de emoties hoog op? Dan is er de kleur wit die staat voor de time-out plek. Een plek waar het kind even tot rust kan komen.”

Speciale kleuterlesstof
Gympedia is ontwikkeld voor en door vakleerkrachten. Vakdocenten worden om feedback gevraagd. Hiermee wordt het product continu doorontwikkeld en sluit het perfect aan bij de huidige wensen en behoefte in het bewegingsonderwijs. Zo wordt binnenkort de kleuterlesstof toegevoegd. Remy: “ook voor kleuters is echt goed bewegingsonderwijs van groot belang. Het liefst gegeven door een vakdocent. In mijn lessen zie ik grote verschillen tussen kinderen.  Ik zie dat kinderen die als kleuter goed bewegingsonderwijs hebben gehad, gericht op motorische ontwikkeling, veel balvaardiger zijn, hun motoriek beter hebben ontwikkeld en ze kennen minder angst.” Gympedia speciaal voor kleuters kon dan ook niet achterblijven. De lesstof gaat in april live.

Aanschaf en training
Bij de aanschaf van Gympedia ontvang je een scholing om optimaal gebruik te maken van de vele mogelijkheden. Daarna kan iedere docent er snel goed mee werken. Naast deze training is er een aparte scholing voor het onderdeel Speelgedrag mogelijk. Wil je net als Remy dat alle leerlingen plezier in beweging krijgen en behouden? Ga dan naar www.gympedia.nl voor meer informatie.